Villa Entropie 2

 

.                  E n t r o p i s c h   L e v e n

 

                           Rijtjeshuis

 

Rijtjeshuis smal

Het was zo'n dag dat de Zon niet scheen en het ook niet regende, het waaide net genoeg om het niet windstil te laten zijn, het was niet warm, en niet koud. De vliegtuigen vlogen, de auto's reden, in de ovens van de maakfabrieken brandde het vuur. Ja, alles gebeurde zonder dat er ook maar iets gebeurde. Het was een dag als alle dagen, gewoon een rijtjesdag.
 
Nadat Helder de haaltovers voor gas, ijzererts, olie, kalksteen, zilverzand, gewoon zand, klei en grind had opgesteld en nadat hij de aanmaaktovers voor hout, baksteen, cement, beton, glas en nog veel meer had afgeleid, volgde zomaar die dag waarop hij de mijlpaal Afspeeltover Rijtjeshuis passeerde.
 
Helder koos ervoor om een rijtjeshuis tot standaard te nemen. Waarom doe je dat? vroeg Jannes. Waarom kies je niet je huisje hier aan de vaart, dat is toch veel meer de menselijke maat?
Toen ging Helder voor de schoorsteenmantel staan, naast de Proef van Joule, hoogleraar toch en doceerde:
 

“Niet meteen aan de vorm of het uiterlijk denken, maar concentreer je nu eens op het gebruik. Daar gaat het om, Thomas Moore werkte in zijn Utopia reeds nauwkeurig een nette gebruikswoning uit en liet de leefstoffen opslaan in openbare magazijnen, waaruit de bewoners naar behoefte kunnen putten. En jij wilt zomaar een huis kiezen, omdat het aardig ligt, omdat het een leuk huisje is, zomaar zonder nadenken.”

"In huis gaat het eerst en vooral om stofwisseling. Ieder huis is daar op gebouwd, ieder huis heeft daarvoor een in- en een uitgang.”

“Eerst de inkomstenkant, ik noem op: gas, electrisch, water, groente, vlees, verpakking, kleding, informatie, lucht en licht. Dat komt allemaal door de voordeur, de vensters, de kabels en leidingen en de brievenbus. De bewoner verbruikt dat allemaal, hij verandert het en dat gaat het beste als het huis logisch in elkaar zit. Dááruit volgen je ontwerpeisen.”

"Nu de uitgavenkant!”

“Poep, pies, uitgeademde lucht, transpiratie, rookgassen, papier, plastic, leeg glas, vodden, vies water, waterdamp, warmte, dat gaat allemaal weer naar buiten, dat wordt verspreid door de ramen, deuren, riolering, afvalbak, schoorsteen. De kern van de verandering is dat de uitgaven ingewikkelder en warmer zijn dan de inkomsten. Onthoud dat!”

“En jij zit precies tussen de inkomsten en uitgaven in. Jij bent de grote veranderaar en je wilt dat je huis daarbij een doelmatig gereedschap is.”    

"Natuurlijk kies je dan het rijtjeshuis.

Lang hoef je niet te zoeken naar een pasgebouwd rijtjeshuis. Sinds mensenheugenis worden zij in ons land in kwadratisch tempo gebouwd en dit zal zo doorgaan tot dat op een dag ergens rond 2040 Nederland één vlakke zee van rijtjeshuizen is. Dan heeft de Omgeving rondom de ruimte het schip vol rijtjeshuizen gekeerd. Op die jongste dag zal de Laatste Nota op de Ruimtelijke Ordening verschijnen met als titel in impact-letters: De Rijen Gesloten                                                                                                                                                                                                                                         

Het laatst opgeleverde rijtjeshuis krijgt naast de voordeur een gedenksteen, die koningin Amalia zal onthullen waarna zij een herdenkingsdienst in de Groote Kerk zal bijwonen. Het moegestreden leger van bouwvakkers gaat naar ontwennings-centra waar psychiatrische hulp wordt geboden, het ministerie voor Woningbouw is dan al opgeheven en ach, de socialisten zullen zich nog eenmaal naar de Paaschheuvel begeven om daar te luisteren naar het vers Over het geluk van volkomene onzelfzuchtigheid en met alle makkers ontroerd het Morgenrood te zingen waarna de Woningwet 1901 plechtig in een Rustend Archief wordt besteld. Zo wordt het gereedschap neergelegd en komt het grote schaften. Een planologische vrede doorstroomt het land. O, eindelijk Rust en Stilte, eindelijk Eenheid."

 
"Ja Jannes: het rijtjeshuis is de standaard in dit land. Neem een willekeurig rijtjeshuis. Je ziet dat de voordeur, die toch de belangrijkste deur van het huis is, eenvoudig is gebleven. Hij is niet te breed of te hoog en de dikte ervan is gering. Zijn aanleg is bescheidenheid, zijn wezen is meegaandheid, hij verschaft doorgang naar binnen, meer niet. Ook kan hij niet mooier zijn dan de deur van het aangrenzende rijtjeshuis, omdat alle rijtjeshuizen van het blok gelijk zijn, de eindbestemming van de volkshuisvesting."

"Achter de voordeur bevindt zich de hal van 1 bij 2 meter. Het huis heeft een brede en een smalle beuk; de hal is de voorzijde van de smalle beuk. rijtjeshuis achterOp deze hal komen uit van links naar rechts: de deur naar de doorzonkamer, de deur naar de keuken, de trap naar boven en de WC-deur. Dit is doelmatigheid! Niet één wandvlak is onbenut gelaten, het enige waar de architekt om heeft moeten denken, is dat alle deuren zodanig draaien, dat zij bij gelijktijdig gebruik, bijvoorbeeld als iemand van het toilet komt en door het ruisen van de pas doorgetrokken plee niet hoort dat er net iemand in de hal staat die door de voordeur een bezoeker binnenlaat, dus dat zij bij gelijktijdig gebruik niet tegen elkaar botsen en elkaar bezeren."

"Maar dat is nog niet alles! Want er is ook voor gezorgd dat alle deuren precies gelijk zijn en ietsje minder in voornaamheid dan de voordeur. Al die gelijke deuren bewerkstelligen een grote rationaliteit bij het bouwen. Per ongeluk verwisselen van deuren is uitgesloten. Het rijtjeshuis is symetrische kunst."

"Naast de voordeur bevindt zich de wc-deur, want de wc-ruimte moet worden geventileerd door een klein raampje in de buitenmuur - het befaamde wc-raampje, dat altijd openstaat en bekend is bij alle straatjongens die er rotjes door naar binnen gooien.

Ga even op de WC: dit is immers voor de uitgavenkant van het rijtjeshuis wel de belangrijkste ruimte.
In de WC staat de closetpot - het hoogaltaar van de stofwisseling - en er hangt een fonteintje. Als een bezoeker van de WC op de pot zit, kan hij zijn hoofd precies in het fonteintje leggen.

Op de Hollandse WC komt de plonspot niet voor. Door de Hollandse voedingsgewoonten - wittebrood met nagelkaas - zijn de uitwerpselen doorgaans hard en onregelmatig, waardoor zij in de plonspot echt zouden plonzen, wat op de hal hoorbaar is. Heel anders dan bij Franse kak. Bovendien kunnen de opspattende waterdruppels die urine bevatten, want om goed te kunnen drukken plast de Hollander eerst, het onderlijf onhygiënisch treffen. Daar waar het altijd warm en gevoelig is, daar waar men zich alleen ontbloot in afzondering, wordt een koude stip gegeven die het vlees doet optrekken.

Daarom wordt ten onzent algemeen de schotelpot toegepast. In deze pot komen de uitwerpselen op een schotel terecht die hoog in de pot is aangebracht, maar niet te hoog om voldoende stapelruimte te kunnen bieden aan iemand met de aandrang van een koets met vier paarden, en waarin steeds een dun laagje water achterblijft om vastkleven tijdens het doorspoelen te verhinderen. Deze pot plonst dus niet en biedt gelegenheid om het resultaat in de pot nog even op te meten alvorens door te spoelen. Zeker Hollanders letten hierop. Nadeel is dat de pot wel weer klatert tijdens het plassen in het stortgat. Mannen kunnen nog langs de zijkant richten, maar vrouwen niet.Toch kiest de vrouw voor de schotelpot, want de spetters van de plons-WC kan zij moeilijk uit de weg.

Ziedaar het sterke van de Hollandse WC-pot, torenhoog uitstekend te midden van een Europees landschap met onzindelijke drukdozen, hurkpotten en in Wallonië zelfs gewoon gaten in de vloer."

  

"En nu naar de keuken. Eigenlijk hadden we de omgekeerde volgorde moeten kiezen, maar vooruit.
De keuken, dat is Roeren  en  Mengen                      
De keuken is het verandercentrum.
De voedingsstoffen worden in de keuken verhit. Altijd als je iets wilt veranderen moet je het opwarmen, anders wil - het - niet. Want als er iets verandert dan beweegt er iets. En beweging is warmte.
Merk op dat via een aparte leiding de stof 'water' wordt aangevoerd en via andere leidingen de stoffen 'gas' en 'electriciteit'. De keuken is ingewikkelder dan je denkt."

"In de keuken wordt de energie-inhoud van alle stoffen teruggebracht: de verpakkingsstoffen worden verscheurd, de biefstuk wordt geschroeid, de aardappels gekookt, het gas verbrand en de electriciteit in spanning verlaagd. De druk op het water neemt af."

"De eetbaar gemaakte voedingsstoffen gaan in jouw lijf nog eens veranderen waarna naar de WC en de atmosfeer. Maar nog andere stoffen verlaten de keuken: de gescheurde verpakkingsmaterialen gaan door de achterdeur naar buiten evenals de aardappelschillen en nog andere verpakkingsstoffen van de natuur zelf. De waterdamp en de koolzuurdamp van het verbrande gas verspreiden door de afzuigkap en het bovenlicht, het spoelwater loopt uit de gootsteen in de 4e leiding, het riool. Wat bij de ingang homogeen was is bij het passeren van de uitgang heterogeen, gemengd, geroerd, verspreid. Wat coherent was, is nu incoherent.

 

"Ben je niets vergeten? Waar is de verrichte arbeid gebleven? Die zit in de gescheurde verpakkingen en de gebraden biefstuk, zul je zeggen. Was dat maar waar, zat de natuur maar zo eenvoudig in elkaar, dan was er geen milieuprobleem, dan kon eindelijk het perpetuum mobilae gaan draaien.

Wat je over het hoofd ziet is de opgewekte warmte, niet alleen de verbrandingswarmte van het gas en je lijf, maar ook de warmte van het electrisch licht, de motor in de afzuigkap en de bewegingen van ons lichaam. Er kan nimmer arbeid worden verricht zonder dat daarbij warmte vrijkomt. Door onze stofwisseling is de keuken warmer geworden en als wij zijn vertrokken zal de keuken weer afkoelen - de keuken zal voor het oog onzichtbare lichtdeeltjes uitstralen die zich spreiden en spreiden in de Omgeving."

"Gedenk dit verschijnsel bij iedere stofwisseling die u bedrijft, bij al uw eten en drinken.
Beseft dat gijzelf zolang gij leeft onderworpen zijt aan spreiding van stof. En het Rijtjeshuis is uw distributiecentrum."

"De laatste deur in de hal is de deur naar de doorzonkamer.
Hier zijn de idealen van de kunstbeweging de Stijl uit 1917 werkelijkheid geworden. De kamer is in alle richtingen zuiver rechthoekig, de wanden en het plafond zijn witgepleisterd, het houtwerk is wit geschilderd behalve het deurkozijn, dat is zwart. Hier heerst klaarheid van vorm en helderheid van kleur!
Niemand heeft het beter kunnen zeggen dan wijlen de architect Ko Oud over het Nieuwe Bouwen:

'De composities van Mondriaan - rechthoekige vlakjes van zuivere kleur, gescheiden door rechte, zwarte lijnen - gaven den stoot tot het ontstaan van het Cubisme in de Architectuur (Dudok leidde er later zijn werk af, Rietveld was een zuivere representant ervan).
Naar den eenen kant liep dit Cubisme - onjuist geïnterpreteerd - dood in een nieuwe Romantiek: het spelen met blokachtige massa's ter wille van het spel alleen. Naar den anderen kant evenwel werden de nieuwe waarden eruit geboren, die de grondslag zijn van de nieuwe bouwkunst in geestelijk opzicht: strakke en rechte lijn, gladde oppervlakte, pure kleur, zuivere verhouding, helderheid van atmosfeer, openheid, wisselwerking tussen vol en leeg (...)
Men begon de organisatie van het huis minutieus te bestuderen vanuit het standpunt van de doelmatigheid.'

"Doelmatigheid! Je zag al hoe doelmatig de voordeur, het toilet en de keuken zijn. Maar de doorzonkamer is het summum. Dit is de kamer van het Geluk. Hier kan de bewoner zich overgeven aan volkomen verstrooiing."rijtjeshuis voor

"Nog even Oud:

'De 'Nieuwe Zakelijkheid' wil volkomen daadwerkelijk den menschen brengen: licht, lucht, zon, kleur, groen,enz.; directweg: blijheid. Zij wil openheid en ruimte scheppen in onze dagelijkse omgeving. Dit alles wil ze doen in een vorm, die vanuit de gegevens zelf tot schoonheid zal zijn.'

Natuurlijk bedoelde hij het rijtjeshuis!"                    

---  

"De trap op naar boven.
Het slapen gebeurt boven omdat daarvoor alleen wijzelf nodig zijn. De uitgeademde waterdamp en koolzuur kunnen eenvoudig via een bovenlicht verspreiden. Het overloop boven is nog iets kleiner dan de hal beneden. Je ziet met de klok mee de deur van de 1e slaapkamer voor, de deur van de 2e slaapkamer voor, de deur van de slaapkamer achter en de deur van de badkamer De slaapkamers zijn groot ten koste van de andere ruimten. Een sterk volk is een uitgeslapen volk - Machiavelli."

"Van deze verdieping kan niets worden opgemerkt. Alles wat de aandacht zou afleiden heeft de ontwerper weggelaten. In welke richting je ook kijkt, steeds is de aanblik hetzelfde. Hier is werkelijk niets te beleven. Zelfs als je uit verveling naar buiten kijkt dan is het rijtjeshuis aan de overkant van een zodanige kalmerende regelmaat dat zelf het uitzicht op de wijde stranden van Jutland hierbij vergeleken zenuwslopend is.
Sereen rijen de huizen zich aaneen...rustgevende regelmaat. ... vredige gelijkmatigheid...seriële sereniteit........"

"Dan nog het luik. Als je de deur van de badkamer open zet en het luik aan het trektouw omlaag trekt, kun je de daaraan bevestigde vlizotrap naar beneden uitschuiven en de vlieringzolder op gaan. Er is werkelijk een zolder en geen plat dak zoals de communisten van de Stijl met hun blokken en winkelhaken in het dorp Nagele hebben uitgeprobeerd. Hier kan gelukkig verzameld worden. Het is nog onbeholpen, maar de basisopzet is goed en ook de plek is goed, want de zolder is dicht bij de hemel. Het rijtjeshuis is vanzelf, onopzettelijk, behalve de zolder, die is een wilsdaad van mij, die voeg ik persoonlijk toe, daarin strijdt ik met de Zakelijkheid. Zonder zolder is een rijtjeshuis slechts een component van een flat, een stapelhuis, een blok rijtjeshuizen op zijn kant. "

---      

"Het rijtjeshuis, daar staat het dan. Een toonbeeld van leefbaarheid. Duurzaam ook, want onverslijtbaar en opgetrokken uit slechts hout, steen en glas.
Meer dan enig ander ontwerp is in het rijtjeshuis het natuurlijke ideaal van optimaal stofverbruik als vanzelf bereikt. Dit is het functionalisme in uiterste konsekwentie. Vorm volgt funktie! Sullivan. De schoonheid der dingen is gelegen in hun doelmatigheid. Tagore. Dit is wat Gropius bedoelde met die Minimalwohnung für die städtische Industriebevölkerung.

---

Buiten scheen de Zon niet en het regende ook niet, het waaide net genoeg om het niet windstil te laten zijn, het was niet warm, en niet koud. Er kwam een vliegtuig over.
'Jazo' zei Jannes met tegenzin,'ik begrijp heus wel wat je bedoelt'.
Maar Iris, die was meegekomen, stak haar hand op.
'Je vergeet iets Helder.'
'Wat dan?'
'Het bladgroen. Een tuin, ieder rijtjeshuis heeft een voor- en een achtertuin.'
'O natuurlijk, dom van mij.'
Ongemakkelijk zwijgen.
 
Dit gebeurde op zo'n doordeweekse dag, niet meer dan een tussendag, zo'n minimale dag.